Declararea beneficiarilor reali în 2021

Declararea beneficiarilor reali în 2021

Declararea beneficiarilor reali în 2021 850 500 Avocat Cluj Napoca

Obligația de depunere a declarației privind beneficiarul real tocmai ce a fost reintrodusă prin Legea 101/2021 cu începere din 30 aprilie. Astfel, de vineri, se întorc la nivel de obligație declarațiile anuale, date la 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare, e cazul să trecem în revistă cele mai importante aspecte privind beneficiarii reali și declararea lor.

Prin „beneficiar real” se înțelege: orice persoană fizică ce deține sau controlează clientul și/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacție, o operațiune sau o activitate. Legea nr. 129/2019 în art4. prezintă lista extinsă a persoanelor și tipurilor de entități care pot fi considerate beneficiari reali.

Cine are obligația să depună declarația privind beneficiarul real și până când

1. Orice firmă sau ONG care este constituită în 2021 trebuie să depună declarația privind beneficiarul real, chiar la înființare. Ca regulă, o firmă sau un ONG trebuie să depună declarația privind beneficiarul real la înființare, alături de celelalte documente necesare pentru constituire.

Nu mai există excepții.

2. Termenul de depunere a declarației. Declarația se depune, anual, cu termen 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare pe anul precedent.

Avem, trei contexte în care depunem declarația:

  • la înregistrarea unei firme la Registrul Comerțului;
  • anual, în 15 zile de la aprobarea situațiilor fianciare pentru anul precedent;
  • de fiecare dată când apar modificări privind beneficiarii reali, în termen de 15 zile de la data apariției modificărilor.

3. ONG-urile scapă, temporar, de obligația de a depune declarația când se schimbă datele de identificare ale beneficiarului real. Firmele, nu. OUG nr. 191/2020 a amânat, pentru ONG-uri, termenul până la care trebuie să comunice modificări ale datelor de identificare ale beneficiarului real, până la 90 de zile de la încetarea stării de alertă. Pentru firme, această amânare a avut loc doar în ceea ce privește obligația firmelor existente la 21 iulie 2019 de a-și declara, pentru prima dată, beneficiarii reali. Altcumva, dacă aceștia se schimbă, între timp, trebuie depus la Registrul Comerțului un document care să reflecte această schimbare.

4. Declarațiile privind beneficiarul real, pentru firmele existente la 21 iulie 2019, pot fi depuse și electronic – cel puțin până ce se împlinește termenul de depunere. Odată cu prelungirea termenului în care declarația privind beneficiarul real trebuia depusă de firmele înființate deja când a intrat în vigoare actuala lege contra spălării banilor, s-a extins, în paralel, și momentul până la care aceste documente pot fi transmise online – tot 90 de zile de la momentul încetării stării de alertă. De asemenea, se mai pot transmite prin curier sau prin poștă. În plus, firmele pot relaționa cu Registrul Comerțului online sau prin poștă, până la jumătatea lunii august 2021.

Declarațiile pot fi depuse așadar și ca înscrisuri sub semnătură privată, dar și electronic și semnate cu semnătura electronică, pot fi date și în fața reprezentantului oficiului registrului comerțului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat, potrivit OUG nr. 191/2020.

5. Ce se întâmplă dacă beneficiarii reali înșiși refuză să le dea firmelor sau ONG-urilor informații pentru ca acestea să-și îndeplinească obligațiile? Pot exista situații în care firmele sau ONG-urile nu pot să își îndeplinească obligațiile din domeniul prevenirii spălării banilor pentru că beneficiarii reali refuză să le dea suficiente informații. În asemenea situații, aceștia riscă amenzi de la 25.000 lei, până la 150.000 lei, dacă sunt persoane fizice. Dacă e vorba de firme, sancțiunea e aceeași, dar cu privire la care se majorează limitele maxime cu până la 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscală încheiată, anterioară datei întocmirii procesului-verbal de amendare.

6. Beneficiarii reali se declară deodată cu înregistrarea contractelor de fiducie. E vorba de înregistrarea contractelor de fiducie, la Fisc, ocazie cu care vor fi date informații și cu privire la beneficiarul real al fiduciei, dar și care să îl vizeze pe constituitorul fiduciei.

7. Firmele străine sunt obligate să declare beneficiarul real. Avem în vedere acele companii străine care dețin participații în firme românești. Astfel, obligațiile se aplică indiferent de naționalitatea firmei care controlează o entitate românească.

8. Oricine poate să obțină informații despre beneficiarii reali ai unei firme sau ai unui ONG. Solicitantul nici măcar nu trebuie să demonstreze un interes legitim. În ceea ce privește Registrul beneficiarilor reali ai firmelor, acesta a devenit funcțional din februarie 2021.

Avocat Alina Szilaghi

Avocat Alina Szilaghi vă poate acorda sprijin în următoarele:

  • Consultații juridice
  • Asistență juridică și reprezentarea în fața băncilor și IFN-urilor;
  • Redactare notificare dare în plată;

Dacă doriți inițierea unor demersuri în acest sens, ne puteți contacta:
TELEFON (+4) 0746 652 986 sau email: alina@szilaghi.com