Declarația beneficiarilor reali reintrodusă

Societățile comerciale trebuie să își declare beneficiarii reali

Declarația beneficiarilor reali reintrodusă

Declarația beneficiarilor reali reintrodusă 850 500 Avocat Cluj Napoca

Legea 101/2021 reintroduce, cu începere din 30 aprilie, obligativitatea anuală a companiilor din România de a depune declarația privind beneficiarii reali. Prin publicarea sa în Monitorul Oficial, documentul reintroduce cele două obligații eliminate vara trecută.

Astfel, prin Legea 108/2020 s-a stabilit că declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă anual, ci doar la înregistrarea unei firme la Registrul Comerțului și doar când apar ulterior modificări privind beneficiarii reali. În același timp, s-a stabilit că, la înregistarea la Registrul Comerțului, declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă de persoanele juridice constituite doar din asociați persoane fizice.

Prin Legea 101/2021, aceste două obligații sunt reintroduse, din 30 aprilie 2021, în Legea 129/2019, astfel că declarația privind beneficiarii reali va trebui depusă:

  • la înregistrarea unei firme la Registrul Comerțului;
  • anual, în 15 zile de la aprobarea situațiilor fianciare pentru anul precedent;
  • de fiecare dată când apar modificări privind beneficiarii reali, în termen de 15 zile de la data apariției modificărilor.

„Persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare, o declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali ai societăților. Sunt exceptate de la obligația depunerii declarației (…) regiile autonome, companiile și societățile naționale și societățile deținute integral sau majoritar de stat”.

Reintroducerea celor două obligații apare ca urmare a reacției negative din partea autorităților europene. Acestea au considerat că eliminarea obligațiilor nu mai asigură o transpunere a directivei europene în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor. Autoritățile europene au declanșat o procedură de infringement împotriva României și, astfel, cele două obligații au fost reintroduse.

Astefel, 31 mai 2021 este termenul limită pentru depunerea la Ministerul Finanțelor a situațiilor financiare pentru anul 2020. Tot până la acest termen trebuie depusă la Registrul Comerțului declarația anuală privind beneficiarii reali, de către toate firmele.

Așadar, de-acum, declarația privind beneficiarii reali trebuie trimisă anual indiferent dacă există schimbări sau nu la firme.

Avocat Alina Szilaghi

Avocat Alina Szilaghi vă poate acorda sprijin în următoarele:

  • Consultații juridice
  • Asistență juridică și reprezentarea în fața băncilor și IFN-urilor;
  • Redactare notificare dare în plată;

Dacă doriți inițierea unor demersuri în acest sens, ne puteți contacta:
TELEFON (+4) 0746 652 986 sau email: alina@szilaghi.com