Schimbări în ce privește declararea beneficiarilor reali

Schimbări în ce privește declararea beneficiarilor reali

Schimbări în ce privește declararea beneficiarilor reali 850 500 Avocat Cluj Napoca

2020 a adus o serie de amânări și scutiri în ceea ce privește obligația firmelor de a depune declarația privind beneficiarii lor reali. În cele ce urmează vom clarifica cine este obligat să depună declarația, la ce termene și în ce moduri.

1. Transmiterea declarației online sau prin poștă ori curier.

Cea mai recentă schimbare din sfera declarării beneficiarilor reali ține de modalitățile în care documentul se poate transmite la Registrul Comerțului. Astfel, conform Legii 208/2020, declarația beneficiarului real nu se va mai putea depune online sau prin poștă/curier începând cu a doua jumătate a lunii noiembrie. Legea anulează ce a stabilit OUG 111/2020, adică declarația privind beneficiarii reali să poată fi trimisă și fără a mai face deplasări la oficiile Registrului Comerțului. Până la mijlocului lunii noiembrie, declarația poate fi un înscris sub semnătură privată, transmis prin poștă sau prin curier, sau un document în format electronic semnat electronic, transmis online. După această dată, singurele opțiuni vor fi ca declarația să fie dată în fața reprezentantului oficiului Registrului Comerțului sau depusă, personal sau prin reprezentant, având dată certă dată de notarul public ori atestată de avocat.

2. Termenele de transmitere a declarației, amânate pentru 2 noiembrie.

Conform OUG 29/2020 și OUG 70/2020, termenele legale în care declarația privind beneficiarii reali trebuie să ajungă la Registrul Comerțului au fost amânate de două ori până acum. Termenul de depunere este 2 noiembrie 2020, acesta vizând atât declarația ce se depune după apariția unor modificări privind beneficiarii reali ai firmelor, cât și declarația ce se depune în 12 luni de la intrarea în vigoare a noii legi privind spălarea banilor, de către firmele care figurau deja la Registrul Comerțului la data de 21 iulie 2019. Legea 108/2020 elimină obligativitatea depunerii declarației atât anual, cât și în 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare. Referitor la ONG-uri, cea mai recentă amânare a fost stabilită prin OUG 142/2020. Deși în Parlament există un proiect care ar scuti o bună parte a ONG-urilor de depunerea declarației, acesta nu se aplică în momentul de față. Și nici nu se știe dacă va fi oficializat înainte de 2 noiembrie 2020.

3. Foarte multe firme sunt scutite de depunerea declarației.

Potrivit Legii 108/2020, declarația privind beneficiarii reali nu-i obligatorie la înmatriculare pentru firmele constituite doar din asociați persoane fizice, atunci când aceștia sunt singurii beneficiari. Asta înseamnă că declarația e obligatorie doar pentru firmele care au asociați persoane juridice. Conform parlamentarilor care au inițiat această lege, majoritatea SRL-urilor active din România au numai asociați persoane fizice, astfel că sfera companiilor obligate să o mai depună la înființare sau ulterior, când apar modificări, se reduce substanțial.

4. Termenul anual de depunere a declarației dispare pentru firme.

Legea 108/2020 prevede cât se poate de clar că declarația privind beneficiarii reali nu mai trebuie depusă anual după aprobarea situațiilor financiare. Această obligație a fost eliminată înainte să apuce să se aplice efectiv pentru companii.

5. Declarația se depune numai la înființare și numai când apar modificări ulterioare.

Astfel, prin dispariția termenului anual de depunere a declarației, declarația privind beneficiarii reali va fi depusă de companii doar la momentul înregistrării la Registrul Comerțului și doar când apar modificări privind beneficiarii reali. Ambele situații de depunere a declarației sunt valabile începând cu anul 2021 și mai departe.

6. Declarația e obligatorie la înmatricularea firmei chiar dacă e stare de urgență sau de alertă.

Amânările de termene indicate mai sus n-au însă nicio legătură cu obligația pe care o au firmele nou-înființate de a depune declarația privind beneficiarii reali când se înregistrează în Registrul Comerțului. Astfel, actualmente, declarația se depune la înmatriculare chiar dacă e stare de urgență sau stare de alertă.