În prezent, OUG nr. 30/2020 menționează că se poate acorda o indemnizație fixă egală cu salariul minim brut pe țară (2.230 de lei), la cerere, PFA-urilor, II-urilor și IF-urilor fără salariați care-și întrerup activitatea în timpul stării de urgență.
În curând, în Monitorul oficial se va publica o nouă Ordonanță de Urgență prin care indemnizația se majorează la 75% din câștigul salarial mediu brut, adică aproximativ 4.072 de lei.
PFA-urile, II-urile și IF-urile vor putea solicita banii la agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială, iar procedura va fi la fel ca în cazul angajatorilor care vor cere subvenționarea indemnizațiilor de șomaj tehnic.
Astfel, lucrătorii independenți vor depune la agenția din zona lor o cerere de acordare a indemnizației și o declarație pe propria răspundere, banii urmând să fie acordați strict pentru perioada stării de urgență.
Pentru perioada 16-31 martie 2020, profesioniștii vor depune individual cererile și declarațiile la începutul lunii aprilie 2020. Ulterior, pentru perioada 1-14 aprilie 2020, documentația se va depune la începutul lunii mai 2020. Cele două perioade reprezintă cât este stabilit momentan să țină situația de urgență, cu posibilitatea prelungirii dacă este nevoie. Indemnizațiile nu se vor mai acorda după terminarea stării de urgență.
În 15 zile de la depunerea documentației, PFA-urile, II-urile și IF-urile vor primi banii de la stat. Iar apoi vor trebui să declare și să achite impozit pe venit și contribuții de pensii și sănătate.
Cei care sunt în aceeași situație, dar care au salariați, vor putea să ceară numai subvenționarea șomajului tehnic pentru salariați, nu și în nume propriu. Totuși, PFA-urile ar putea să ceară și indemnizația obișnuită de șomaj, dacă au contract cu agențiile de ocupare a forței de muncă și au plătit contribuții la stat.