Ilegalitatea modificării contractului de muncă pe perioadă nedeterminată în unul pe perioadă determinată 850 500 Avocat Cluj Napoca

Potrivit Codului muncii, contractul de muncă pe perioadă determinată se poate încheia legal doar în anumite situații și diferă din multe puncte de vedere de cel încheiat pe perioadă nedeterminată, care reprezintă regula între raporturile de muncă. Se apreciază că transformarea contractului pe durată nedeterminată într-unul pe perioadă determinată este contrară legii, chiar dacă există un acord al angajatului. În realitate, salariatul poate să denunțe această operațiune în justiție, cu atât mai mult dacă a fost constrâns de angajator să accepte modificarea contractului. Există însă și câteva situații în care transformarea contractului în acest fel poate fi considerată conformă cu legea.

Încheierea unui contract de muncă pe perioadă nedeterminată este regula în Codul muncii. Doar în mod excepțional, în anumite situații, se pot încheia și contracte pe perioadă determinată. Legiuitorul a stabilit că se poate angaja cu contract pe perioadă determinată numai într-unul din următoarele cazuri:

• pentru înlocuirea unui salariat în cazul suspendării contractului său de muncă, cu excepția situației în care acel salariat participă la grevă;
  • pentru creșterea şi/sau modificarea temporară a structurii activității angajatorului;
  • în cazul unor activități cu caracter sezonier;
  • când este încheiat în temeiul unor dispoziții legale emise cu scopul de a favoriza temporar anumite categorii de persoane fără loc de muncă;
  • dacă e vorba de angajarea unei persoane care, în termen de cinci ani de la data angajării, îndeplinește condițiile de pensionare pentru limită de vârstă;
  • pentru ocuparea unei funcții eligibile în cadrul organizațiilor sindicale, patronale sau al organizațiilor neguvernamentale, pe perioada mandatului;
  • în scopul angajării pensionarilor care, în condițiile legii, pot cumula pensia cu salariul;
  • în alte cazuri prevăzute expres de legi speciale ori pentru desfășurarea unor lucrări, proiecte sau programe.

Angajatorul nu are un drept de a alege între cele două tipuri de contracte de muncă, pentru că legislația muncii nu lasă loc pentru o astfel de alegere.

„Un contract de muncă încheiat pe durată determinată nu se situează legal pe același plan cu cel încheiat pe durată nedeterminată, în sensul în care părțile nu sunt libere să opteze între cele două tipuri de contracte, întrucât contractul de muncă încheiat pe durată determinată reprezintă excepția de la lege și poate fi încheiat doar în anumite situații strict prevăzute de lege și respectând o serie de condiții imperative”.

În Codul muncii se regăsește o prevedere referitoare la modificarea duratei unui contract de muncă pe durată determinată. Dar despre modificarea perioadei contractului din nedeterminată în determinată nu se prevede nimic.

„Majoritatea practicii de specialitate apreciază că o astfel de transformare nu este posibilă, în sensul în care un astfel de procedeu este ilegal, iar operațiunea juridică în sine este lovită de nulitate. În majoritatea cazurilor din practică s-a constatat că printr-o transformare a unui contract de muncă încheiat pe durată nedeterminată într-un contract de muncă pe durată determinată sunt încălcate prevederile legale care dispun că salariații nu pot renunța la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege, iar orice tranzacție care urmărește renunțarea la acestor drepturi ori limitarea lor este lovită de nulitate”.

Chiar dacă salariatul și-a dat acordul la această modificare, aceasta nu-l împiedică să se adreseze justiției și să ceară anularea operațiunii juridice prin care i s-a transformat contractul pe perioadă nedeterminată într-unul pe perioadă determinată și să invoce chiar faptul că angajatorul l-a forțat sau l-a păcălit să accepte această operațiune.

„În pratică, deseori se ivesc situații în care un salariat este amenințat de angajatorul său cu concedierea, în măsura în care nu acceptă transformarea contractului de muncă din perioadă nedeterminată într-unul pe perioadă determinată”.

Pentru a fi sigur că nu va întâmpina probleme legale, angajatorul are o singură opțiune la dispoziție: să termine raportul de muncă pe durată nedeterminată cu salariatul respectiv și să încheie un altul nou, pe perioadă determinată, respectând toate condițiile prevăzute în Codul muncii referitor la acest tip de contract.

„În măsura în care angajatorul dorește să modifice contractul de muncă încheiat pe durată nedeterminată într-unul pe durată determinată, există și posibilitatea apreciată de practicieni ca fiind cea mai sigură de a înceta contractul de muncă încheiat pe durată nedeterminată (eventual prin acordul părților) și de a încheia imediat după un nou contract de muncă pe durata determinată”.