Ce aduce 2020 în materie fiscală pentru PFA-uri

Ce aduce 2020 în materie fiscală pentru PFA-uri

Ce aduce 2020 în materie fiscală pentru PFA-uri 850 500 Avocat Cluj Napoca

Regimul persoanelor fizice autorizate (PFA) a suferit câteva modificări importante în acest sfârșit de an și vor afecta PFA-urile la începutul lui 2020. Cea mai importantă modificare este aceea că PFA-rule vor fi categorizate în funcție de riscul fiscal, la fel ca societățile comerciale. De asemenea, au apărut și schimbări privind folosirea zilierilor sau a salariaților.

1. Separarea pe categorii a PFA-urilor în funcție de riscul fiscal. Printr=o lege intrată în vigoare la începutul anului se stabilește că atât firmele, cât și PFA-urile vor fi clasificate în funcție de riscul fiscal (mic, mediu, ridicat). Un PFA sau o societate comercială cu risc mic vor avea greșelile tolerate de reprezentanții Fiscului, iar cele cu risc ridicat vor avea o imagine proastă pe piață și accesa mai greu finanțări pentru afacere.

2. Reintroducerea deciziilor de impunere. Aceasta măsură vizează doar PFA-urile incorecte, care încearcă să evite plata taxelor la stat pentru veniturile obținute.

3. Schimbări în relația cu zilierii. PFA-urile pot să folosească inclusiv zilieri pentru activitățile sezoniere.Astfel, PFA-urile care angajează zilieri trebuie să achite la stat contribuția la pensii și îngrijirile pentru accidente de muncă și boli profesionale. De asemenea, lucrătorii sezonieri pot fi folosiți și în interesul altor firme sau PFA-uri, iar în curând se va face trecerea la un registru electronic al zilierilor.

4. Subvenții în bani pentru angajări în agricultură. PFA-urile au posibilitatea să solicite fonduri financiare de la stat pentru a angaja tineri în una din următoarele: agricultură, acvacultură sau industria alimentară.

5. Taxe reduse pentru salariați. Aceste facilități fiscale sunt oferite PFA-urilor din domeniul construcțiilor. Acestea pot beneficia de ele doar indirect, adică pentru salariații proprii.

6. Transferul online de bani. PFA-urile riscă amenzi în cazul lipsei documentelor justificative în cazul transferurilor online către persoanele fizice. PFA-urile trebuie să aibă în evidențele proprii și documente justificative pentru transferurile online de bani către conturile persoanelor fizice obișnuite, altfel riscă amendarea cu câteva mii de lei.

Următoarele schimbări sunt încă în discuții și urmează a fi analizate în detaliu:

1. Garantarea cu bunurile personale a datoriilor fiscale ce nu pot fi acoperite din patrimoniu. Este vorba de un proiect inițiat de Guvern, prin care se dorește corectarea situațiilor în care recuperarea datoriilor este îngreunată. Se așteaptă decizia deputaților după ce proiectul a trecut deja de senat.

2. Schimbări privind declarația unică. Fiscul a anunțat public intenția de a simplifica declarația unică până la următorul termen de raportare. De asemenea, se așteaptă mutarea termenului anual de depunere a declarației unice de la 15 martie la 25 mai.

3. Limite schimbate la angajare. Începând cu 2017, PFA-urile pot să angajeze maxim 3 persoane. Pe masa deputaților există un proiect prin care se propune ca PFA-urile să poată angaja maximum cinci persoane.

4. Deducerea valorii caselor de marcat din impozit. PFA-urile care își vor achiziționa case de marcat vor putea să deducă aceste costuri din impozitul pe venit datorat statului. Măsura este inclusă într-un proiect de lege adoptat de Senat și care urmează să primească votul decisiv al Camerei Deputaților.