Avantajele și Dezavantajele Înființării Unui Holding

Avantajele și Dezavantajele Înființării Unui Holding

Avantajele și Dezavantajele Înființării Unui Holding 850 500 Avocat Cluj Napoca

Deși Romania nu are o legislație specifică holdingului, în sistemul fiscal există câteva prevederi favorabile care ar putea face din România o posibilă jurisdicție pentru holdinguri. Aceste prevederi le-ar putea folosi și firmele locale, de exemplu, pentru a-și reinvesti profiturile și pentru a-și planifica mai bine impozitele cu reținere la sursă.

România nu are încă o lege a holdingului, care să detalieze regimul juridic și fiscal al acestuia, cadrul general al relațiilor economice, financiare și juridice dintre holding și filiale, precum și între filiale. Chiar și fără o astfel de lege, câteva prevederi fiscale favorabile, îndelung cerute de mediul de afaceri și de consultanții fiscali, ar putea face din țara noastră o posibilă jurisdictie pentru holdinguri, inclusiv pentru cele locale.

Alegerea jurisdicției în care se înființează firma sau firmele de tip holding ale unui grup depinde de aspectele operaționale, cum ar fi infrastructura, limba, fusul orar, costurile de administrare, reglementări legale, etc., dar și de avantajele fiscale asociate acestui regim. În jurisdicția perfectă ar trebui să nu se perceapă TVA sau o altă taxă pe vânzări/consum, și nici impozite cu reținere la sursă pentru tranzacțiile dintre firma mamă și subsidiare.

Avantaje și dezavantaje

Avantaje

Gruparea mai multor afaceri sub aceeași umbrelă, într-o structură de holding, este motivată de o serie de avantaje fiscale și nefiscale pe care antreprenorul le poate obține. Destinația potrivită trebuie aleasă după niște criterii clare.

CRITERII FISCALE

  • Existența unui regim fiscal favorabil, în special la taxarea dividendelor încasate și/sau plătite;
  • Posibilitatea aplicării directivelor europene cu privire la regimul fiscal al plăților de dividende, dobânzi și redevențe între companii afiliate stabilite pe teritoriul UE;
  • Posibilitatea aplicîrii convențiilor de evitare a dublei impuneri, conform cărora cotele de impozitare a dividendelor, a dobanzilor și a redevențelor pot fi mai mici decât cele prevăzute de legislația internă;
  • Cotă zero sau foarte redusă pentru impozitarea câștigurilor de capital rezultate din vânzarea/lichidarea unei sucursale;
  • Cotă zero sau foarte redusă pentru taxe de timbru sau de transfer de active;
  • Posibilitatea reinvestirii de către firma-mama a profiturilor obținute de la firme afiliate nerezidente, fără ca acestea să fie caracterizate ca venituri impozabile de către firma-mamă.

CRITERII NEFISCALE

  • Posibilitatea plătirii de dividende în cursul anului;
  • Stabilitatea pieței financiare;
  • Potentiale avantaje din punctul de vedere al regimului valutar;
  • Confidențialitate în ce privește identitatea acționarilor;
  • Acces mai ușor la finanțare și la listarea pe piețe financiare mature;
  • Legislație stabilă și predictibilă;
  • Preferințele comerciale și culturale ale firmei-mamă.

Dezavantaje

Pentru că România nu are o legislație specifică holdingului, reglementările aplicabile pentru aceste entități sunt aceleași cu cele aplicate tuturor societăților comerciale. Astfel, în România se pierd avantajele specifice societăților de tip holding:

  • Câștigurile obținute în urma vânzării de către holdingul românesc a unei participații la o societate din România sunt impozitate cu cota generală de 16%; în statele care au o lege a holdingului atractivă, cota de impozitare ar putea fi redusă sau veniturile respective ar putea fi chiar scutite;
  • Dividendele primite de la societăți afiliate rezidente în țări care nu sunt membre ale Uniunii Europene se impozitează aici cu cota generală de 16% sau cu cea prevazută de convențiile de evitare a dublei impuneri aflate în vigoare;
  • Transferul resurselor între firme afiliate este, în general, subiect de dublă impunere; spre exemplu, veniturile din dobânzi obținute de la societăți afiliate nerezidente sunt de obicei supuse impozitului atât în România, cât și în țara de rezidență a societății afiliate.

Este evident că avantajele oferite de România, dar și de alte țări din Uniunea Europeană, nu se pot compara cu paradisurile fiscale: Insulele Virgine Britanice sau Insulele Cayman, unde nu există niciun impozit pe venituri. Astfel, societățile care urmăresc investițiile speculative vor fi, în continuare, atrase de astfel de zone, unde extragerea banilor din afaceri este neimpozitată.