Câți angajați poate angaja un PFA în 2020?

Câți angajați poate angaja un PFA în 2020?

Câți angajați poate angaja un PFA în 2020? 850 500 Avocat Cluj Napoca

În condițiile legii, persoanele fizice autorizate (PFA) pot avea cel mult trei angajați proprii în același timp, cărora trebuie să le încheie contract individual de muncă (CIM).

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale prevede limitările referitoare la numărul de angajați pe care îi poate avea o PFA.

“PFA poate desfășura activitățile pentru care este autorizată, singură sau împreună cu cel mult trei persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă, încheiat şi înregistrat în condițiile legii.”

Astfel, PFA poate avea maximum trei angajați cărora trebuie să le facă contract de muncă.

Codul muncii definește „Contractul individual de muncă este contractul în temeiul căruia o persoană fizică, denumită salariat, se obligă să presteze munca pentru și sub autoritatea unui angajator, persoană fizică sau juridică, în schimbul unei remunerații denumite salariu”. Angajatorul are obligația de a încheia și înregistra în Revisal contractul individual de muncă (CIM) anterior începerii activității de către salariat.

De asemenea, încadrarea în muncă este condiționată de certificatul medical, lipsa acestuia anulând practic contractul de muncă încheiat. Documentul atestă faptul că viitorul salariat este în măsură să presteze activitatea pentru care este angajat.

Vârsta minimă de la care este legală angajarea unei persoane fizice este de 15 ani, iar încheierea CIM se poate face pe durată nedeterminată sau, în anumite cazuri expres prevăzute de legislație, pe durată determinată. În ceea ce privește durata muncii, CIM poate fi cu normă întreagă (opt ore pe zi și 40 de ore pe săptămână) sau cu normă parțială (sub opt ore pe zi și sub 40 de ore pe săptămână).

Categorii de persoane ce nu pot fi angajate:

  • minorii sub 15 ani;
  • persoanele sub 18 ani (care nu pot fi angajate pe posturi periculoase sau care presupun muncă de noapte);
  • ucenici sub 16 ani (contractul de ucenicie nu poate fi încheiat cu persoane care nu au împlinit 16 ani);
  • persoanele aflate sub interdicție judecătorească;
  • persoane cărora le este interzisă exercitarea unei profesii;
  • persoanele inapte din punct de vedere medical;
  • persoanele care nu au studiile necesare;
  • străinii care nu au autorizație de muncă;
  • persoanele care deja ocupă o funcție;
  • persoane care prestează munci necinstite.

Așa cum prevede Hotărârea Guvernului nr. 905/2017, angajatorul trebuie să întocmească pentru fiecare persoană încadrată în muncă un dosar personal care va conține următoarele:

  • actele necesare angajării;
  • contractul individual de muncă;
  • actele adiționale și celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă;
  • acte de studii/certificate de calificare;
  • orice alte documente care certifică legalitatea și corectitudinea completării în Registrul de evidență a salariaților.

Angajatorii care nu respectă relațiile de muncă (desfășoară muncă la negru) și sănătatea în muncă (SSM) riscă să fie principalele ținte ale inspectorilor muncii din inspectoratele teritoriale de muncă (ITM).