În 2020 toți comercianții trebuie să țină seama de o serie de modificări legislative care au adus schimbări referitoare la serviciile de plată, secretele comerciale, drepturile consumatorilor sau folosirea automatelor de produse și servicii.
1. Legea 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative a apărut recent în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare pe 13 Decembrie 2019. Scopul acestei legi e de a transpune Directiva europeană 2015/2366, al cărei termen de implementare fusese depășit deja de România. Iată mai jos care sunt principalele schimbări în privința serviciilor de plată.
- Măsuri mai stricte la accesarea și folosirea conturilor bancare. Astfel de măsuri de autentificare vizează instrumente care conțin o combinație de cel puțin două din următoarele trei elemente:cele care țin de cunoștințele și informațiile deținute de clienți (precum parole sau PIN-uri);cele ce țin de ce posedă clientul (de exemplu, telefonul sau un token);cele ce țin de persoana clientului (recunoaștere facială sau amprente).
- Obligații privind datele sensibile aferente plăților.
- Servicii bancare extinse.
- Consumatorii nu vor mai fi nevoiți să plătească anumite comisioane percepute de cei care fac comerț electronic.
2. Obținerea secretelor comerciale ale unei firme, interzisă. Ordonanța de urgență nr. 25/2019 privind protecția know-how-ului și a informațiilor de afaceri nedivulgate care constituie secrete comerciale împotriva dobândirii, utilizării și divulgării ilegale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative a intrat în vigoare pe 19 aprilie 2019 și stabilește o serie de măsuri de protecție a firmelor, în ceea ce privește secretele lor comerciale. Practic, e vorba de interzicerea acțiunilor de folosire și divulgare a secretelor comerciale, dacă firma care le deține a luat măsuri suficiente pentru a le proteja.
3. Comercianții trebuie să suporte inclusiv costul returului produselor. S-a stabilit că toate costurile privind garanția comercială, inclusiv transportul produsului în vederea recuperării prețului plătit de consumator, se suportă de către vânzător. Prevederea de mai sus a fost introdusă prin Legea nr. 353/2018 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 9/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora, care a intrat în vigoare la începutul anului curent Practic, vorbim de o clarificare prin care se evită problemele ce pot apărea în relația dintre consumatori și comercianți pe subiectul costului retururilor.
4. Firmele trebuie să încaseze garanții în bani pentru ambalajele refolosibile. Ambalajele reutilizabile pot circula între companii prin schimb, conform Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje. Însă, începând cu data de 31 martie 2019, firmele care n-au cantitățile necesare pentru schimb trebuie să achite o garanție în bani pentru ambalajele reutilizabile primite.
De la aceeași dată, garanția în bani trebuie încasată de firme și de la clienții persoane fizice. Garanția este, mai exact, de 0,5 lei pe ambalaj atât între companii, cât și între firme și persoanele fizice. Totuși, de menționat că garanția este datorată în cazul ambalajelor primare reutilizabile cu un volum între 0,1 și 3 litri.
5. Automatele comerciale trebuie dotate cu case de marcat. Companiile care dețin automate sunt obligate să facă treaba asta până la finele anului curent. Însă, din moment ce conformarea este blocată pentru că autoritățile n-au venit cu toate detaliile necesare, este de așteptat ca termenul-limită să fie amânat cel puțin cu câteva luni bune.
6. Comercianții nu mai pot vinde, din 2020, telefoane incompatibile cu RO-ALERT. Concret, din iunie 2020, telefoanele incompatibile cu sistemul alertelor de urgență nu vor mai putea fi vândute, altfel comercianții vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Momentan, magazinele pot să vândă aparatele pe care le au în stoc sau pe care le-au contractat deja.
7. Comercianții cu activitatea oprită temporar, obligați să afișeze o plachetă informativă. Prin ordinul ANPC nr. 760/2019, publicat în Monitorul Oficial și care a intrat în vigoare pe 12 decembrie 2019 se institutie această obligație. Astfel, „Operatorii economici împotriva cărora au fost încheiate documente de control pentru încălcarea drepturilor consumatorilor cu privire la viața și sănătatea și securitatea acestora și prin care au fost dispuse măsuri de oprire temporară a prestării serviciilor, fabricaţiei, comercializării produselor sau a utilizării acestora la prestarea serviciilor, sunt obligați ca, pe ușa de acces la intrarea în locația unde își desfășoară activitatea sau la punctul de lucru, să afișeze placheta prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.
8. Distribuitorii angro de carburanți nu mai sunt obligați să aibă depozite. Astfel prin Ordinul ANAF nr. 508/2019, care a modificat azi Ordinul ANAF nr. 3.236/2018 se modifică procedura de înregistrare a firmelor care comercializează angro sau cu amănuntul produse energetice. Principala schimbare introdusă prin acest nou ordin este eliminarea obligației companiilor care se ocupă cu distribuirea și comercializarea angro a carburanților (benzină, motorină, gaz petrolier lichefiat etc.) de a folosi spații de depozitare, chiar dacă nu le trebuie.