În circumstanțe extraordinare, cum ar fi izbucnirea unei epidemii, călătorii pot fi afectați de zboruri anulate, de spații de cazare care se închid în condiții de carantină sau regiuni întregi pe care autoritățile nu le recomandă călătorilor, din motive de sănătate. Alte persoane vor prefera să fie precaute și să evite vacanțele respective din proprie inițiativă.
Dacă vă găsiți într-o astfel de situație, iată cum vă puteți recupera banii plătiți pentru o vacanță. Dacă ați achiziționat pachetul turistic printr-o agenție, vă puteți retrage din contract oricând înainte să înceapă vacanța.
Acest drept de retragere este recunoscut oricărui persoane în legislația noastră, însă, va trebui să plătească o penalitate pentru asta, ceea ce înseamnă că o parte din banii pe care i-a plătit nu-i va mai putea recupera.
OG nr 2/2018 care reglementează pachetele de servicii de călătorie menționează „Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenției de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată și justificabilă”. În contract nu pot fi stabilite chestiuni contrare acestei prevederi.
Totuși, penalitățile nu se aplică atunci când apar „circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație”. Aici, călătorul are dreptul să i se dea înapoi toți banii plătiți, dar nu există dreptul la despăgubiri suplimentare.
O epidemie este, fără îndoială, o astfel de circumstanță. Aceeași ordonanță definește circumstanțele inevitabile și extraordinare în felul următor: „o situație care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situație și ale cărei consecințe nu ar fi putut fi prevăzute și evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.
De altfel, la începutul anului, când epidemia de coronavirus era situată oficial doar în China, Ministerul Turismului recomanda românilor să evite călătoriile în țară și amintea de posibilitatea celor care și-au cumpărat vacanțe în China prin agenții că-și pot recupera integral toți banii de la firmele de turism.
Similar, dacă un zbor este anulat din cauza unor circumstanțe extraordinare, cum este o epidemie, atunci călătorii au dreptul să recupereze banii plătiți pe bilete (mai multe despre posibilitățile de recuperare a banilor și despre eventualele despăgubiri în urma zborurilor anulate puteți afla din acest material).
Cei care-și fac însă vacanțele pe cont propriu, fără intermediari, nu sunt protejați prin această ordonanță la care ne-am referit mai sus. De pildă, cei care și-au cumpărat vacanțe în regiuni cu carantină, prin contract direct cu cei care dețin spațiile de cazare sunt legați de prevederile contractuale și de legislația din țara respectivă. În măsura în care există înțelegere, banii ar putea fi recuperați, dacă nu se poate în baza contractului cu cei de la cazare.