Contribuții sociale pentru PFA în 2020

Contribuții sociale pentru PFA în 2020 1068 530 Avocat Cluj Napoca

Cum pe 1 ianuarie salariul minim a crescut la 2.230, această modificarea aduce creșteri și pentru persoanele fizice autorizate (PFA), pentru cei care obțin venituri nesalariale, precum și oricare altă persoană interesată să se asigure voluntar la sănătate sau să contribuie la pensii.

Obligația de a plăti CAS și CASS pentru veniturile nesalariale fiscalizate prin declarația unică, apare doar dacă se depășește un pragul de 12 salarii minime brute pe economie, așa cum este stabilit prin Codul fiscal. Pe 2020, acest prag este stabilit la 26.760 de lei și se iau în calcul toate veniturile nete și/sau a normelor anuale de venit din activități independente, care se estimează că vor fi realizate în anul 2020.

Ca și anul precedent, persoanele care obțin venituri sub acest prag pot să achite CAS pentru a-și asigura contribuția de 25% la sistemul de pensii de stat, precum și CASS pentru a fi asigurați la sănătate.

Baza de calcul pentru stabilirea contribuției la pensii CAS (25%) este variabilă și este reprezentată de venitul ales de plătitor, însă acesta trebuie să fie cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară – 2.230 de lei. Ceea ce înseamnă că asigurarea minimă este de 557,5‬ lei, iar anual este de 6.690‬ de lei.

De la această contribuție sunt scutite persoanele care sunt asigurate în sisteme proprii profesiei de care aparțin (exemplu: avocații) și care nu sunt obligate să se asigure în sistemul de stat. De asemenea, nici pensionarii care obțin venituri independente nu trebuie să plătească CAS și nici nu ar avea de ce să o facă voluntar.

Contribuția la sănătate CASS (10%) se datorează numai dacă estimați că depășiți plafonul de 26.760 de lei. Asigurarea în sistemul de stat de sănătate se poate face și voluntar, iar baza de calcul este salariul minim brut. Asigurarea obligatorie pentru cei care depășesc plafonul înseamnă 2.676 de lei pe an și 223 de lei pe lună.

Plata CASS pentru PFA-urile care vor să se asigure voluntar la sănătate este:

• dacă declarația unică se depune până la data de 15 martie 2020, CASS datorat este ân valoare de 1.338 de lei;
  • dacă declarația unică se depune după data de 15 martie 2020, CASS datorat se calculează folosindu-se o bază de calcul echivalentă cu valoarea salariului minim brut pe țară (2.230 de lei), înmulțită cu numărul de luni rămase până la termenul legal de depunere a declarației unice următor (15 martie 2021), inclusiv luna în care se depune declarația.

Declarația unică pentru estimarea veniturilor pe 2020 și a plăților aferente (impozit, contribuții) are termen pe 15 martie.